12 POTRAVIN, KTERÉ ZPŮSOBUJÍ NADÝMÁNÍ

Chcete mít v létě plošší bříško? Vynechejte potraviny, které způsobují nadýmání. Po úpravě jídelníčku se budete cítit lehčeji a budete vypadat skvěle v plavkách. Přinášíme vám výčet nadýmavých potravin a jak zmírnit jejich účinky.

Co tvoří plyny ve střevech?

Plyny ve střevech jsou v podstatě vzduch v trávicím traktu, který se skládá ze směsi par, oxidu uhličitého, kyslíku, dusíku, vodíku a někdy i metanu. Plyn se tvoří ve vašem těle hlavně při rozkladu některých druhů potravin ve střevě. Zdravý člověk produkuje jeden až čtyři litry plynu denně a vypouští je konečníkem 14 až 23x denně.

„Ačkoliv se kvůli větrům můžete cítit trapně, jsou zcela přirozené,“ uklidňuje dietoložka Leigh Merotto, která se specializuje na zdraví trávicího traktu. „Je to známka toho, že vaše tělo rozkládá a tráví potravu,“ upřesňuje. „Pokud byste plyny neměli, mohlo by to značit nebezpečnou neprůchodnost trávicího traktu.“

mléko s laktózou ve džbánu

Jaké potraviny způsobují nadýmání?

Potraviny, na které jste intolerantní

Nejvíce vám budou způsobovat plynatost potraviny, na které jste intolerantní:

  • Mléčné výrobky s obsahem laktózy – neprodukujete dostatek trávicího enzymu, který je potřebný pro rozklad laktózy, která se nachází v mléčných výrobcích.
  • Potraviny s histaminem – nedokážete strávit potraviny s obsahem histaminu, například ocet, některé druhy ovoce a zeleniny, ořechy, luštěniny, sýry a konzervované potraviny.
  • Potraviny s lepkem – nezvládnete zpracovat lepek, který se nachází v pšenici a jiných obilovinách. Již po několika minutách či hodinách trpíte po potravinách s lepkem průjmem, plynatostí, nadýmáním, zvracením nebo zácpou.

syrové fazole v misce

Potraviny s vysokým obsahem FODMAPs

Termínem FODMAP se označují sacharidy, které se ve střevě hůře vstřebávají a dráždí trávicí ústrojí. Dochází k nežádoucímu kvašení a následným potížím. Špatnou zprávou je, že FODMAPs najdete ve zdravých potravinách, jako je žito, luštěniny, mléčné výrobky, ovoce a med. Vyskytují se v potravinách s laktózou, fruktózou a podskupinách sacharidů.

Fermentované potraviny bohaté na vlákninu

Plynatost vám mohou způsobit i fermentované potraviny bohaté na vlákninu: luštěniny, celozrnné výrobky, zelenina a ovoce. Tělo neumí fermentovanou vlákninu strávit a dochází v tlustém střevě k jejímu rozkladu. Důsledkem je nadměrná produkce střevních plynů.

vločková kaše s ovocem

Jak se zbavit nadýmání?

Pokud vám některé potraviny způsobují plynatost, existují možnosti, jak tvorbu plynů snížit a získat plošší bříško do plavek:

  • Zvykejte si na potraviny s vlákninou postupně a dejte zažívacímu traktu čas, aby se jim přizpůsobil.
  • Doplňte jídelníček bohatý na vlákninu o dostatečný pitný režim.
  • Zkuste konzumovat vařené potraviny s vlákninou. Tepelně zpracované potraviny lépe strávíte.
  • Nehltejte a jídlo důkladně žvýkejte, abyste usnadnili práci trávicímu traktu. Žvýkejte jídlo do konzistence jablečného pyré.
  • V případě silných bolestí, průjmů, úbytku váhy nebo krve ve stolici navštivte neprodleně praktického lékaře, aby vyloučil jiné zdravotní potíže.

Všímejte si, jaké potraviny dělají vašemu trávicímu ústrojí dobře a jaké ho naopak neúměrně zatěžují. Při jakýchkoliv potíží se raději poraďte se svým lékařem.

Sdílejte článek na Facebooku se svými přáteli!

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.