potravinové doplňky na hubnutí na talíři

FUNGUJÍ DOPLŇKY STRAVY NA HUBNUTÍ? ANEB POHLED ODBORNÍKŮ NA POTRAVINOVÉ DOPLŇKY

V posledních letech nás zaplavují reklamy na doplňky stravy, které slibují, že po nich zhubneme. Seženete je v lékárně, na internetu i v některých fitness prodejnách. Jak ve skutečnosti fungují potravinové doplňky na hubnutí? A hlavně: zhubnete po nich?

potravinové doplňky na hubnutí

Jak výrobci (ne)ověřují účinek doplňků stravy na hubnutí

Doplňky stravy na hubnutí obsahují často rostlinné extrakty, které mají kontrolovat chuť k jídlu, nabudit metabolismus a zrychlit spalování tuků. A lidé je kupují v naději, že zhubnou bez pohybu a změny stravovacích návyků.

Vzhledem k tomu, že existují tisíce doplňků na hubnutí, je téměř nemožné ověřit vědecky jejich účinnost a zhodnotit jejich klady a zápory. Vy pak nedokážete určit, jaké doplňky stravy fungují a jaké ne. Orientovat se můžete maximálně podle recenzí, které často tvoří samy firmy.

Bez změny jídelníčku a životního stylu to nepůjde

Dieotolog Nick Sopczak uvádí, že většina doplňků stravy nepřispívá k výraznému úbytku hmotnosti, aniž byste nezměnili svůj životní styl a jídelníček. Podle studie z roku 2021 z více než 300 doplňků stravy na hubnutí fungovalo jen 16 potravinových doplňků.

Co je ale nejdůležitější, doplňky stravy neprocházejí testováním a registrací jako volně prodejné léky a léky na předpis. Znamená to, že doplňky stravy může vyrábět a prodávat prakticky kdokoliv. Mnoho doplňků má navíc vedlejší účinky a mohou způsobit?

  • zácpu
  • zrychlení srdečního tepu
  • problémy s ledvinami
doplňky stravy na hubnutí

Potravinové doplňky na hubnutí: fungují nebo ne?

Podívejme se na to, jaké látky obsahují doplňky stravy na hubnutí:

1. Kofein a hubnutí

Jak funguje: výzkumy naznačují, že kofein může podporovat hubnutí. Údajně potlačuje chuť k jídlu a zrychluje spalování kalorií.

Skutečný účinek: samotný kofein pravděpodobně nezpůsobí úbytek váhy. Přesto může být účinným doplňkem k celkovému plánu na redukci váhy.

Nežádoucí účinky: pokud jste citliví na kofein a přijímáte ho víc, než snesete, můžete trpět neklidem, nespavostí, nervozitou a úzkostí.

2. Extrakt ze zelené kávy a hubnutí

Jak funguje: extrakt ze zelené kávy se získává z nepražených kávových zrn. Obsahuje přírodní antioxidanty a chlorogenové kyseliny, které by měly snižovat množství cukru v krvi po jídle. Znamená to, že zabraňuje ukládání tuku.

Skutečný účinek: zatím není dostatek studií, které by prokázaly pozitivní přínos extraktu ze zelené kávy na hubnutí. Přesto se dá podle dílčích studií vyvodit, že vám extrakt pomůže zhubnout nějaké to kilo.

Nežádoucí účinky: I když mají zelená kávová zrna méně kofeinu než pražená, stále můžete trpět problémy jako při užívání doplňků s kofeinem.

3. Extrakt ze zeleného čaje a hubnutí

Jak funguje: extrakt ze zeleného čaje obsahuje antioxidanty katechiny, o kterých se předpokládá, že napomáhají v hubnutí. Zvyšují aktivitu hormonu, který aktivuje spalování tuku a kalorií.

Skutečný účinek: stále je nutné prokázat, že extrakt ze zeleného čaje podporuje hubnutí. Navíc je obtížné určit, zda je extrakt účinný sám o sobě nebo jestli za účinky stojí kofein v extraktu.

Nežádoucí účinky: extrakt ze zeleného čaje je relativně dobře snášen. U citlivých lidí ale může vyvolat úzkost, podrážděnost a problémy se spánkem.

4. Extrakt z garcinie kambodžské a hubnutí

Jak funguje: extrakt z garcinie se získává z indonéského ovoce. Může redukovat enzymy produkující tuk a tím se podílet na správném metabolismu tuků v těle. Studie však byly provedeny pouze na zvířatech.

Skutečný účinek: vědci došli k závěru, že garcinia kambodžská má minimální nebo žádný účinek na hubnutí.

Nežádoucí účinky: při užívání extraktu z garcinie můžete trpět trávicími problémy: nevolností a průjmem. Ve vzácných případech může dojít k poškození jater.

5. Vláknina glukomanan a hubnutí

Jak funguje: glukomanan je druh vlákniny, která absorbuje vodu ve střevech a nabobtná až na 200násobek své původní velikosti. Navozuje tak pocit sytosti.

Skutečný účinek: podle vědců má vláknina glukomanan minimální nebo žádný vliv na hubnutí.

Nežádoucí účinky: vláknina vám může způsobit nadýmání a plynatost. Nedoporučuje se lidem s onemocněním střev a jícnu.

6. Konjugovaná kyselina linolová a hubnutí

Jak funguje: kyselina linolová (CLA) je typ tuku, který může snížit chuť k jídlu a nabudit metabolismus.

Skutečný účinek: podle vědců má konjugovaná kyselina linolová minimální nebo žádný vliv na hubnutí.

Nežádoucí účinky: kyselina linolová může způsobit trávicí potíže. Pokud ji užíváte dlouhodobě, může zvýšit riziko ztučnění jater a inzulínovou rezistenci.

7. Guarová guma a hubnutí

Jak funguje: guarová guma je typ vlákniny, která se extrahuje z guarových bobů. Můžete se po ní cítit plnější a tím sníte menší množství jídla.

Skutečný účinek: guarová guma vám pravděpodobně nepomůže zhubnout, ale můžete s ní kontrolovat chuť k jídlu.

Nežádoucí účinky: guarová guma může způsobit trávicí potíže a vyvolat alergickou reakci.

žena se protahuje na hřišit

8. Chitosan a hubnutí

Jak funguje: chitosan se získává z vnějších koster korýšů a v žaludku se údajně přeměňuje na gelovitou látku. Ta má následně vázat tuk ve střevech.

Skutečný účinek: podle vědců chitosan neváže dostatečné množství tuku, aby došlo k úbytku hmotnosti.

Nežádoucí účinky: chitosan může vyvolat žaludeční nevolnost, nadýmání a zácpu.

9. Chrom

Jak funguje: má se za to, že chrom snižuje tělesný tuk a zároveň zvyšuje podíl svalové hmoty. Podporuje správnou funkci inzulínu, a tak tělo efektivněji zpracovává sacharidy, tuky a bílkoviny.

Skutečný účinek: chrom vám může pomoct k úbytku velmi malého množství tělesného tuku. Jelikož se ve střevech vstřebá méně než 2,5 % užitého chromu, nemůže mít na redukci hmotnosti významnější vliv.

Nežádoucí účinky: vysoké dávky chromu mohou snižovat účinek léků na diabetes. Chrom se nedoporučuje lidem s ledvinovými a jaterními problémy. Ve vzácných případech zhoršuje deprese a úzkosti a způsobuje nepravidelný srdeční tep.

  • Stále není dostatek odborných a nezávislých studií, které by prokázaly, že by doplňky stravy pomáhaly k významnému a trvalému úbytku hmotnosti.

Vzhledem k tomu, že doplňky stravy na hubnutí mohou narušit účinek léků nebo vyvolat vedlejší účinky, poraďte se se svým lékařem, jestli je můžete užívat.

doplňky stravy na lžičce a citron

Pozn. redakce: tento článek má pouze informativní charakter a není určen k poskytování lékařské pomoci ani k náhradě léků za potravinové doplňky.

Napište nám do komentářů, jestli vám potravinové doplňky na hubnutí pomohly zhubnout!

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.