Dieta a výživa

NEDOSTATEK VITAMINU D: ÚNAVA, ZLOMENINY I INFEKCE

Vitamin D: poslední dobou o něm slýcháme ve spojitosti s různými zdravotními problémy. Jak poznáte nedostatek vitaminu D v těle a skutečně způsobuje zdravotní potíže? Podívejte se, jak moc je tento „sluneční“ vitamin důležitý a jak zajistit, abyste ho měla v těle dostatek.

žena čerpá vitamin D ze slunce

Nedostatek vitaminu D = závažné zdravotní problémy

Jak ukazují vědecké výzkumy, nedostatek vitaminu D přináší mnohem závažnější zdravotní problémy, než se předpokládalo. Odborníci odhadují, že nedostatek vitaminu D má až 1 miliarda lidí na celém světě, a to ve všech věkových a etnických skupinách.

Proč je vitamin D důležitý?

Podle Cleveland Clinic je vitamin D jednou z několika základních živin, které tělo potřebuje, aby zůstalo zdravé. Jednou z nejvýznamnější rolí vitaminu D je provázanost s vápníkem: na budování silných a zdravých kostí. Vitamin D pomáhá blokovat uvolňování parathormonu, který způsobuje slabé a křehké kosti. Kromě toho se odborníci domnívají, že vitamin D podporuje funkci svalů a udržuje imunitní systém ve špičkové formě. 

Jaká je doporučená denní dávka vitaminu D?

Podle Mayo Clinic je doporučený příjem vitaminu D:

  • Pro dospělého 600 IU za den
  • U lidí starších 70 let 800 IU za den

Naštěstí většina zdravých dospělých lidí načerpá vitamin D ze stravy a slunečního záření.

Kdo trpí nedostatkem vitaminu D?

Někteří lidé mohou mít nedostatek vitaminu D v těle kvůli svému zdravotnímu stavu. Týká se to zejména lidí, kteří mají:

  • cystickou fibrózu
  • Crohnovu chorobu
  • celiakii
  • obezitu
  • onemocnění ledvin a jater

Zároveň u stárnoucí generace klesá schopnost pokožky vytvářet vitamin D. Nedostatek tohoto vitaminu mají také lidé, kteří jsou doma nebo jen zřídka venku.

POZOR: Některé léky mohou odčerpat vitamin D, například laxativa, léky na hubnutí nebo léky na snížení cholesterolu.

rybí maso proti nedostatku vitaminu D

8 běžných příznaků nedostatku vitaminu D

  1. Velká únava
  2. Slabost
  3. Zlomeniny kostí takřka při každém pádu
  4. Časté infekce dýchacích cest
  5. Deprese a špatné nálady
  6. Dlouhotrvající bolesti svalů a kloubů
  7. Vysoký krevní tlak
  8. Vypadávání vlasů

Někteří lidé s nízkým podílem vitaminu D v těle nemají vůbec žádné příznaky. Máte-li podezření, že máte nízký obsah vitaminu D, poraďte se se svým lékařem, který vám provede krevní testy.

Jak zabránit nedostatku vitaminu D?

1. Jezte potraviny s vysokým obsahem vitaminu D: hovězí játra, sýr, vaječné žloutky, houby a tučné ryby, jako je losos, tuňák nebo makrela.

2. Buďte na slunci – bezpečně: získejte vitamin D ze slunce. Vždy se ale před odchodem ven natřete opalovacím krémem.

3. Přidejte do jídelníčku potraviny obohacené o vitamin D: jen málo potravin obsahuje vitamin D. Zařaďte do svého jídelníčku potraviny obohacené o vitamin D. Tento vitamin se například přidává do některých mlék, snídaňových cereálií, pomerančového džusu, jogurtu nebo sójových nápojů.

4. Poraďte se se svým lékařem o doplňcích vitaminu D: řiďte se jeho pokyny a užívejte dávku, kterou vám doporučí.

Tento článek má pouze informativní charakter a nenahrazuje léčebné postupy ani zdravotní tvrzení.

Sdílejte článek na Facebooku se svými přáteli!

Wordpress Social Share Plugin powered by Ultimatelysocial