Moje tabu

POCIT OSAMĚLOSTI: ŠKODÍ ZDRAVÍ A NARUŠUJE VZTAHY

Pocit osamělosti potká za život zhruba polovinu z nás. Důvody jsou různé: od osamělosti v těhotenství až po osamělost ve vztahu. Poperte se s osamělostí dříve, než vám způsobí zdravotní problémy. Povíme vám, jak proti ní přirozeně bojovat a co vám hrozí, když podceníte pocit osamělosti.

osamělá žlutá květina v suché půdě

1. Pocit osamělosti ≠ se samota

Osamělost není totéž co samota. Zatímco samotu leckdy záměrně vyhledáváme a cítíme se v ní komfortně, osamělost patří mezi negativní lidské emoce.

Když vaše mysl vidí všechno černě…

Osamělost můžete pociťovat i tehdy, když jste sami a máte kolem sebe rodinu a přátele. Spousta lidí chápe osamělost jako stav samoty, ale ve skutečnosti je to neblahý stav mysli. Cítíte se prázdní, osamělí a nechtění. Toužíte po kontaktu s dalšími lidmi, ale stav vaší mysli vám ztěžuje komunikaci a propojení s ostatními lidmi.

Sociální izolace prohlubuje pocit osamělosti

Osamělost tedy přináší sociální izolaci, pokles sociálních dovedností, introverzi a rozvoj deprese. Osamocení lidé mají nízké sebevědomí a myslí si, že si nezaslouží pozornost a úctu od ostatních lidí. To vede k prohlubování izolace a k rozvoji chronické osamělosti.

Pozor, osamělost je nakažlivá

Výzkum na osamělých lidech ukázal na jeden paradox: osamělost může být nakažlivá. Pokud trávíte čas s osamělými lidmi, stoupá pravděpodobnost, že se u vás rozvine pocit osamělosti.

osamělá žena s vlajícími vlasy

2. Od osamělosti až k infarktu

Izolace od lidí přiživuje pocit osamělosti. Negativně ovlivňuje duševní i fyzické zdraví a můžete se potýkat s těmito zdravotními problémy:

  • pozměněné mozkové funkce
  • prohloubení Alzheimerovy choroby
  • asociální chování
  • kardiovaskulární onemocnění (infarkt)
  • zvýšené riziko mrtvice
  • deprese
  • zvýšená hladina stresu

Osamělí lidé mají méně pohybu a stravují se nezdravým jídlem. Důsledkem toho je vyšší podíl tuku v těle, přerušovaný spánek a únava během dne. Navíc osamělost narušuje buněčné procesy a způsobuje předčasné stárnutí.

osamocená žena sedí na zídce

3. Příčiny osamělosti: nepochopení i nečekané situace

„Osamělost je rozpor mezi tím, co máte, a tím, co chcete od svých vztahů,“ vysvětluje odbornice na sociální vztahy Stephanie Cacioppo.

Příčiny osamělosti mohou být různé a mohou se měnit v průběhu času. A jaké jsou nejčastější příčiny pocitu osamělosti?

  • smrt blízkého člověka
  • nechtěný rozvod
  • stěhování od rodiny
  • odloučení od lidí na mateřské
  • nepochopení v těhotenství
  • nefunkční vztah

osamocená žena se raduje u vody

4. Jak předcházet pocitu osamělosti a jak ho překonat?

Máme pro vás dobrou zprávu: pocit osamělosti můžete překonat. Musíte si ale připustit, že jste osamělí a potřebujete v životě změnu:

Dělejte práci, která vás baví

Věnujte se dobrovolnické činnosti nebo svým zájmům.

Očekávejte to nejlepší

Přestaňte se strachovat a mějte pozitivní myšlenky a postoje.

Rozvíjejte vztahy

Hledejte lidi, kteří sdílejí podobné postoje, zájmy a hodnoty.

osamělá žena čte knihu u vody

Podnikejte kroky ke změně

Osamělost je známkou toho, že děláte něco špatně. Nečekejte, že se věci změní přes noc a vezměte život do svých rukou. Jeďte třeba na sólo dovolenou, wellness pobyt nebo do přírody.

Pochopte dopady osamělosti na vaše zdraví

Samota má fyzické a psychické důsledky. Rozklíčujte, jaké zdravotní problémy vám osamělost způsobuje.

Čtěte knihy

Při čtení knih prožíváte životy jiných lidí a vciťujete se do hlavních postav a vypravěče. Pomůže vám to pochopit, jak myslí ostatní lidé. Zároveň se s nimi budete cítit propojeni.

bílá kočka ležící venku pro osamělou ženu

Pořiďte si domácího mazlíčka

Domácí mazlíček vám částečně nahradí sociální kontakt, ale neměl by ho zcela nahradit.

Připojte se k místní komunitě

Setkávejte se s přáteli ze svého okolí, absolvujte zajímavé kurzy, vstupte do turistického kroužku nebo si najděte parťáka na sport.

Upevněte současné vztahy

Zlepšete stávající vztahy s lidmi, například zavolejte někomu z rodiny, kamarádce či spolužačce ze školy.

Promluvte si s někým, komu věříte

Promluvte si s někým o svých pocitech a trápeních. Může to být někdo, koho znáte, nebo nějaký odborník: praktický lékař, terapeut, psycholog i psychiatr.

osamocená žena leží v trávě s dvěma kamarádkami

K osamělosti částečně přispívá rozmach internetu a sociálních sítí. Lidem chybí kvalitní komunikace z očí do očí. Výzkum hovoří o osamělosti jasně: stačí mít pár blízkých přátel a zaženete pocit osamělosti a snížíte negativní důsledky na zdraví spojené se stavem mysli. Výzkumy naznačují, že osobní kontakt s přáteli pomáhá lidem zlepšit pocit pohody.

Napište nám do komentářů, jestli jste se někdy setkali s pocitem osamělosti. Co vám pomohlo?

Leave a Reply

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Wordpress Social Share Plugin powered by Ultimatelysocial